Τετάρτη, 1 Αυγούστου 2018

Ναι! Πυροσβεστική παιδεία… διότι


«Πυροσβεστική Παιδεία» & «Αλλαγή Νοοτροπίας» 

Στις πρώτες μέρες του φετινού καλοκαιριού με την ευκαιρία την Γενικής Συνέλευσης της Ένωσης Αξιωματικών του Πυροσβεστικού Σώματος που έγινε στο Γύθειο, σε συνάντησή μας με τον Επιπυραγό κύριο Κωνσταντίνο Γραφάκο, Υποδιοικητή της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Γυθείου "Πύραρχος Κωνσταντίνος Καστρής", δεχτήκαμε με χαρά ένα αντίγραφο από την εκπόνηση μελέτης του με τίτλο:
 «Πρότυπη ανάπτυξη του θεσμού του Εθελοντή Πυροσβέστη από το Πυροσβεστικό Σώμα, επιδράσεις στην πρόληψη και αντιμετώπιση συμβάντων και  στην οικονομία».
Μετά τα τραγικά γεγονότα και την αναζήτηση τρόπων ώστε να αποφευχθεί στο μέλλον πιθανή  αντίστοιχη τραγωδία, μας προκάλεσε το ενδιαφέρον και σας δημοσιεύουμε τη προσέγγιση του κυρίου Γραφάκου στην ανάγκη δημιουργίας μιας εξοικείωσης των πολιτών σε θέματα που αφορούν στην γνώση των κινδύνων από την πυρκαγιά και  στην αντιμετώπισή της, που τα χαρακτηρίζει ως «Πυροσβεστική Παιδεία» και «αλλαγή νοοτροπίας» .
Επιγραμματικά σας δημοσιεύουμε το παρακάτω απόσπασμα

Ναι!  Πυροσβεστική παιδεία… διότι:


Εκπαίδευση σε θέματα που αφορούν στην αντιμετώπιση των πυρκαγιών

Με την εκπαίδευση πολιτών άρα την ενίσχυση της αυτοπεποίθησης μέσα από την γνώση, επιτυγχάνεται η δραστική μείωση του ΠΑΝΙΚΟΥ.
Με την ενημέρωση των πολιτών από τα στελέχη του Πυροσβεστικού Σώματος σε θέματα που αφορούν στην πρόληψη, στην προστασία από την πυρκαγιά αλλά και στην αντιμετώπισή της όταν αυτό κριθεί αναγκαίο, επιτυγχάνεται η διάδοση της γνώσης  που δημιουργεί και ενισχύει την αυτοπεποίθηση.

[Δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο για να ενισχύσετε την αυτοπεποίθησή σας, από τη γνώση. Η γνώση αποκτάται μέσα από προσωπικό κόπο και μόχθο, άρα η κατάκτησή της είναι κάτι που μας δίνει σιγουριά για τον εαυτό μας. Μόνο τυχαία δεν είναι η ρήση του Άγγλου φιλόσοφου σερ Φράνσις Μπέικον, «η γνώση είναι δύναμη».]


Αν λοιπόν η γνώση για την προστασία της ζωής της περιουσίας και του φυσικού πλούτου ξεκινούσε από το νηπιαγωγείο, δεν θα ήταν μάθημα αλλά μαθητεία.  [Θα είχε μια αρχή με στέρεες βάσεις κι όμως δε θα τελείωνε ποτέ, γιατί η γνώση δεν μπορεί να βρίσκεται μόνο σ’ ένα βιβλίο. Η γνώση που ψάχνουμε μανιακά μέσα στα βιβλία είναι έξω από αυτά και λέγεται ζωή.], αναφέρει χαρακτηριστικά η Τζούλια Ρακογιάννη.
Με την έλλειψη της γνώσης στις περιπτώσεις που καλούμαστε να ενεργήσουμε σε καταστάσεις που απαιτούν λύσεις ακριβείας, έχουμε την τάση να ανησυχούμε και να αμφιβάλουμε για τις πιθανές επιλογές μας. Σε τέτοιες περιπτώσεις η πιθανότητα λάθους είναι η επικρατέστερη.  Η γνώση και η εμπειρία θέτουν τα θεμέλια για ένα σταθερό νουψυχραιμία- όπου θα μπορεί να ζυγίσει με ακρίβεια και ταχύτητα την εκάστοτε κρίση πριν ληφθεί η απόφαση μειώνοντας έτσι τις εκρήξεις πανικού. (Αυλός Γνώσεις 2012)
[Ψυχραιμία:(θηλυκό μόνο στον ενικό), η διατήρηση του αυτοέλεγχου σε κρίσιμες στιγμές που επιτρέπει την αντιμετώπισή τους με τη λογική και χωρίς ακραία συναισθήματα πανικού ή θυμού] https://el.wiktionary.org
[Η ετυμολογία της λέξης πανικός προέρχεται από τον θεό Πάνα της μυθολογίας, που συνδέεται με την πανίδα ως προστάτης της γενετικής δύναμης της ζωής. Ο Πάνας στη μυθολογία είχε συνδεθεί με το ανεξέλεγκτο και τον τρόμο. Ασφαλώς και η εμπειρία, η ιεράρχηση των γεγονότων, καθώς και η διαχείριση των γνώσεων που αποκτούμε αποτελούν βασικά εφόδια για την αντιμετώπιση του πανικού σε περίοδο κρίσης.] (Ελισάβετ Καλμπάρη Ψυχολόγος Ψυχοθεραπεύτρια 2013)
Συμπερασματικά προκύπτει ότι η γνώση και η αυτοπεποίθηση, συστατικά της εσωτερικής κατάστασης ψυχραιμίας κάθε ανθρώπου, είναι η κατάλληλη συνταγή για την αποφυγή  λανθασμένων επιλογών που μπορούν ακόμα και να απειλήσουν και την ζωή όταν κάποιος βρεθεί αντιμέτωπος με μία πυρκαγιά ή άλλη σχετική κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Η αποφυγή των λανθασμένων αυτών επιλογών που όπως γίνεται αντιληπτό προέρχονται από την πανικό, μπορεί να αντιμετωπιστεί με την απόκτηση μιας “Πυροσβεστικής Παιδείας” που  επιτυγχάνεται μόνο  με την γνώση και την μαθησιακή προσέλκυση του πυροσβεστικού έργου.  

Έτσι, με υπομονή, επιμονή και σχέδιο μπορεί να επέλθει αλλαγή νοοτροπίας.
Για να επέλθει μια αλλαγή της νοοτροπίας προϋποθέτει να υπάρξει μεταβολή στα θεμέλια της, στην ρίζα. Σύμφωνα με τον καθηγητή διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού  Stephen Covey, τα θεμέλια της ανθρώπινης συμπεριφοράς είναι ο χαρακτήρας.
Η επιμέλεια του χαρακτήρα οφείλει να είναι καθημερινή.
Ο Αριστοτέλης λέει ότι είμαστε αυτό που κατ’ επανάληψη κάνουμε και ότι η αρετή δεν είναι μία μεμονωμένη ενέργεια αλλά μια συνήθεια. Οι συνήθειες διδάσκονται για να κατακτηθούν. Πάντα στην αρχή η προσπάθεια είναι επίπονη. Όταν όμως εδραιωθεί η αρχή, η συνέχεια είναι ευκολότερη.

«Σπείρε μια σκέψη και θα θερίσεις μια δράση
 Σπείρε μια δράση και θα θερίσεις μια συνήθεια
 Σπείρε μια συνήθεια και θα θερίσεις έναν χαρακτήρα
 Σπείρε ένα χαρακτήρα και θα θερίσεις το πεπρωμένο σου»

Ελένη Τζανετάκου - Δράσεις Πολιτών 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου